معاونت پژوهش مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام

اطلاع رسانی، اخبار و برنامه های معاونت پژوهش مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام

معاونت پژوهش مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام

اطلاع رسانی، اخبار و برنامه های معاونت پژوهش مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام

با توجه به تنوع و اهمیت پژوهش و تحقیق و تلاش برای ترویج فرهنگ پژوهش بویژه در حوزه های علمیه، مدرسه علمیه امام حسن مجتبی علیه السلام نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در راستای ایجاد فضای تعاملی، اطلاع رسانی، انعکاس فعالیت ها و برنامه ها و نیز ایجاد بستر همکاری و فعالیت طلاب مدرسه ، این وبلاگ ایجاد می گردد.
امید است با الطاف الهی، عنایات حضرت بقیةالله ، در راستای تحقق منویات رهبری عظیم الشأن انقلاب و ایجاد نشاط علمی و پژوهشی قدم برداریم . جلب رضایت الهی و ولی عصر آرزوی ماست.

سامانه مشابهت یاب متون سمیم نور

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

انواع فیش برداری

فیش تحقیق و روش فیش برداری      قسمت دوم

انواع فیش برداری :

فیش برداری و یا همان یادداشت برداری و ثبت مطالعات و تحقیقات از گذشته تا کنون به یکی از انواع زیر صورت می گرفته است:

1. علامت گذاری یا خط کشی در متن کتاب و یا حاشیه نویسی در اطراف صفحه های آن.

2. خلاصه نویسی در آستر بدرقه کتاب.

3. یادداشت نویسی های پراکنده و غیر منظم در مجموعه هایی به نام «کشکول».

4. ثبت در دفاتر و مجموعه هایی به نام جنگ که به صورت «الفبایی» یا « موضوعی» تنظیم شده اند، مانند، زونکن و پوشه.

5. نوشتن مطالب روی برگه ها یا کارت های یک شکل و یک اندازه به نام «فیش».

6. استفاده از ماشین های حاظفه دار الکترونیکی نظیر کامپیوتر.

 

شکل های فیش برداری :

چون گرد آوری اطلاعات و معلومات غالبا از سه راه « خواندن» مانند مطالعه و شنیدن از قبیل مصاحبه و «دیدن» نظیر مشاهده صورت می گیرد، بنابراین فیش برداری معمولا یا از یک ماخذ و مدرک کتبی، یا از یک گفته و درس شفاهی و یا از یک فعالیت تجربی و عملی است و ثبت مطالعات و تحقیقات در فیش ها به یکی از شکل های انجام می شود:

فیش تحقیق و روش فیش برداری

فیش تحقیق و روش فیش برداری       قسمت اول

باسمه تعالی

روش و انواع فیش برداری

در این مقاله به طور مفصل به آموزش کامل طریقه فیش برداری در روش تحقیق و پایان نامه نویسی پرداخته شده است که شما را به مطالعه دقیق آن دعوت می نماییم.

تعریف فیش :

فیش واژه ای فرانسوی و در زبان فارسی به معنای برگه است و در اصطلاح به معنای برگه های یک شکل و یک اندازهای است که چکیده مطالعات گزیده تحقیقات در آن یادداشت می شود تا بتوان به آسانی و در زمانی کوتاه و با اسلوبی خاص و منظم از آن بهره جست .

مشخصات فیش :

جنس فیش

چون از یک سو ارتباط و تماس مطالعه کنندگان و محققان با فیش ها غالبا همیشگی خواهد بود و از سوی دیگر ضخامت فیش ها نباید به گونه ای باشد که حجم زیادی را در بر گیرد، از اینرو جنس فیش ها معمولا از کاغذ ضخیم انتخاب می شود تا دو ویژگی نسبی مقاوم بودن و کم حجم بودن را در بر داشته باشد و در نتیجه از استهلاک برگه ها در مراجعات مکرر جلوگیری شود و قرار دادن آن در برگه دان مخصوص به آسانی صورت پذیرد.

اندازه فیش

اندازه فیش ها معمولا به موضوع تحقیق و نوع کار و سلیقه محقق بستگی دارد، ولی غالبا از استاندارد های (7*10) ، (5، 12، *5، 7) ، (15*10) ، (20*12) سانتی متر استفاده می شود که از که از میان آنها اندازه(10*15) سانتی متر رایج تر است.

باید توجه داشته باشیم که اندازه حدود (30*20) سانتی متر معمولا برای پژوهش نامه نویسی و پایان نامه نویسی و تالیف کتاب به کار گرفته می شود. شایان ذکر است که برای تنظیم و طبقه بندی فیش ها و استفاده صحیح و سریع از آنها، اندازه فیش ها باید یکسان باشند و یکی از استاندارد مذکور- به ویژه اندازه رایج- به کار گرفته می شود.

شکل فیش

شکل فیش ها نیز باید همسان باشند تا در طبقه بندی و بازیابی فیش با مشکلی رو به رو نشد و طراحی آنها به صورت های مختلف انجام گرفته که نمونه ای از آنها بدین گونه است:

برای مطالعه کامل فایل زیر را دریافت و استفاده نمایید

فیش برداری و روش تحقیق دریافت کنید